Startdata

do 22 jan 26 Vol - Wachtlijst Apeldoorn Inschrijven
Informatie

Tussen beeld en betekenis

Tussen beeld en betekenis Nascholing

Kunstzinnig aan de slag met levensvragen in de klas

Inhoud

Protestants vormingsonderwijs vorming raakt aan wie kinderen zijn, hoe zij de wereld ervaren, wat ze belangrijk vinden en hoe ze betekenis geven aan wat er om hen heen gebeurt. Het gaat om het verkennen van waarden, emoties, identiteitsvragen en zingevingsmomenten. Kunst biedt een krachtige ingang tot dit soort vragen. Via beelden, kleuren, vormen en verhalen worden kinderen uitgenodigd om op een andere manier te kijken, voelen en denken.

Kunstzinnig werk maakt het onzegbare soms wél bespreekbaar. Het opent deuren naar de binnenwereld van kinderen, zonder oordeel, maar met aandacht. Door dit toe te voegen aan je gereedschapskist als vakleerkracht, geef je ruimte aan echte ontmoeting — tussen kinderen en de wereld, tussen kinderen en zichzelf, en tussen jou en hen.

Creatieve werkvormen creëren ruimte voor open, vrije expressie en nodigen uit tot dialoog — met het werk, met elkaar en met zichzelf. Door kunst te gebruiken in je lessen, ontstaat er een rijker en dieper leerproces dat hoofd, hart en handen aanspreekt.

Deze workshop helpt je om kunstzinnig werken te integreren in jouw lessen Protestants vormingsonderwijs met inbreng van onze bronverhalen, met aandacht voor de ervaring van de leerling én voor de pedagogische waarde van creatief, verbeeldingsrijk onderwijs. Daarnaast is deze workshop een herbronning voor jezelf.

Cursusleider: Anita Kloppenburg. Anita Kloppenburg is (vak)leerkracht in het basisonderwijs en beeldend kunstenaar. Zij combineert haar onderwijspraktijk met expertise in kunst, taal en christelijk geloof.

Nascholingspunten: 4 (4 contacturen)

Leerdoelen

Na deze cursus:

  • Herken je hoe Bijbelse verhalen deel uitmaken van een rijke culturele traditie en hoe deze verhalen kunnen dienen als inspiratiebron voor kunstzinnig en betekenisvol onderwijs.
  • Weet je een aantal kunstzinnige werkvormen in te zetten in de PC GVO les.
  • Heb je zelf ervaring opgedaan om via kunstzinnig werken tot betekenisgeving te komen, en kun je die ervaring vertalen naar de pedagogische waarde ervan voor kinderen in de klas.
  • Kun je betekenisvolle vragen formuleren bij het kijken naar kunst met leerlingen.
  • Herken je hoe kunst kinderen kan helpen woorden te vinden voor ervaringen of gevoelens die eerder ongezegd bleven en heb je overwogen hoe je daar als vakleerkracht sensitief in kunt zijn.
  • Ben je in staat een verwerkingsopdracht te ontwerpen die de dialoog in jouw PCGVO les omtrent levensvragen verdiept.

Planning


Voor meer informatie kun je contact opnemen met PCGVO via telefoon: 030-7604800 of e-mailadres: nascholing@pcgvo.nl.