Labyrint lopen
Labyrint lopen Nascholing
Inhoud
Ben jij op zoek naar een nieuwe werkvorm waarbij kinderen kunnen bewegen en tegelijkertijd ‘naar binnen’ gaan? Dan is deze werkvorm iets voor jou. Labyrinten bestaan al lang en kregen een plek in de christelijke traditie als ritueel in de Paasnacht, en verwerkt op vloeren van kerkgebouwen of in kloostertuinen. Misschien is er wel eentje bij jou in de buurt te vinden.
In deze nascholing ontdek je de kracht van het labyrint – een eeuwenoud symbool van de innerlijke weg – als eigentijdse werkvorm in jouw GVO-lessen. In essentie is een labyrint een slingerend pad zonder kruisingen. Het loopt nooit dood. Je zoekt je weg van buiten naar binnen en weer terug. In een doolhof verlies je de weg maar in een labyrint vind je de weg. Je kunt er niet verdwalen.
Met deze werkvorm geef je ruimte aan verwondering, innerlijke rust en zingeving en dat is belangrijk in een wereld vol prikkels. Het is een mooie uitdaging om met de kinderen een dergelijke pelgrimage aan te gaan. Het is een vorm van bewegend bezinnen en bezielen.
In het labyrint kun je werken aan een bijbels thema, een kerkelijk feest, een morele vraag of een specifieke levensvraag of levensgebeurtenis.
Labyrinten zijn op een schoolplein/speelveld te realiseren, in de speelzaal op school of bij een kerkbezoek. Met stoepkrijt of touw kom je al een heel eind.
In een labyrint worden ruwweg vijf onderdelen, stations of etappes onderscheiden. Bij elk van deze etappes kun je een deel van een Bijbelverhaal aan de orde stellen of een relevante vraag bedenken die je de pelgrim op het labyrint voorlegt.
Tijdens deze nascholing doe je eerst zelf de ervaring op van het wandelen in een labyrint. In de cursus ontwerp je met collega’s diverse labyrint-lessen en ontwikkel je kennis over de vijf etappes van het labyrint.
Cursusleider: Marleen Boon. Zij is regiobegeleider bij PC GVO, wandelcoach en lesschrijver, gastdocent, examinator en begeleider bij Saxion Hogescholen.
Nascholingspunten: 7 (2 x 3 contacturen, 1 uur tussentijds werk)
Leerdoelen
Tijdens deze nascholing leer je:
- Wat het labyrint is en hoe het zich onderscheidt van een doolhof;
- Hoe je het labyrint inzet in de klas als reflectieve werkvorm;
- Hoe je een passend labyrintmoment ontwerpt rond een Bijbelverhaal, feest of levensvraag;
- Hoe je jouw didactisch repertoire verdiept met deze symbolische werkvorm
- Hoe je kinderen begeleidt in stilte, aandacht en betekenisvol lopen;
- Hoe kinderen zich ontwikkelen met labyrint lopen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, levensbeschouwelijk inzicht, moreel redeneren en sociale betrokkenheid.
Planning
| Datum | Van | Tot | Locatie |
| ma 2-3-2026 | 15:00 | 18:00 | Oosterwolde |
| di 17-3-2026 | 15:00 | 18:00 | Oosterwolde |