Zinvol Tekenen
Zinvol Tekenen Nascholing
Inhoud
Nog voor een kind woorden heeft voor wat het zeggen wil, tekent het al. In deze pedagogisch-didactische cursus leer je tekenen zinvol in te zetten in je eigen PCGVO lessen.
In een wereld vol prikkels is ruimte voor je binnenwereld zeldzaam – en juist die ruimte is voor veel leerlingen de sleutel tot reflectie, zelfexpressie, groei en ontdekken wie je bent en wat je voedt. Tekenen helpt om op verhaal te komen. Zinvol tekenen is geen tekenles in de klassieke zin, maar een creatieve en pedagogisch-didactische methode waarmee je via beweging, beeld en spel je leerlingen helpt om woorden te geven aan wat vanbinnen leeft.
Tijdens deze inspirerende workshop van 4 uur maak je zelf kennis met het tekenspel: een serie speelse, betekenisvolle tekenopdrachten die kinderen op een natuurlijke manier in beweging brengen. Ze tekenen wat ze voelen, weten of willen – zonder prestatiedruk of goed/fout. Jij, als vakleerkracht, ontdekt hoe tekenen kan dienen als brug tussen binnenwereld en buitenwereld, tussen stilte en ontmoeting.
Tekenen opent vaak waar woorden ontbreken. Door het beeld dat ze maken ontstaat er ruimte voor gesprek: leerlingen vinden taal voor wat er eerder onuitgesproken bleef. Zo kan een eenvoudige tekening leiden tot diepere gesprekken en betekenisvolle verbindingen in de klas.
Cursusleider: Lara Schout is regiobegeleider PCGVO, docent Zinvol Tekenen en gediplomeerd kindercoach.
Nascholingspunten: 4
Leerdoelen
- Je ervaart zelf hoe tekenen en spel zorgen voor rust, contact en verdieping.
- Je leert hoe je deze werkvorm in zijn grote verscheidenheid inzet binnen jouw lespraktijk – ook zonder tekentalent.
- Je krijgt concrete voorbeelden van tekenspellen die motiveren, ontladen en verbinden.
- Je ontdekt hoe beeldtaal levensbeschouwelijk leren, sociaal-emotionele ontwikkeling, zelfinzicht én communicatie bevordert, met de inzet van bijbelse bronnen.
Planning
Inschrijven