Startdata

wo 8 apr 26 Zwolle Inschrijven
Informatie

Vertellen met aandacht en plezier

Vertellen met aandacht en plezier Nascholing

De kunst van het Bijbelverhaal vertellen. Een nascholing die je stem scherpt, je verhaal verdiept en leerlingen raakt.

Inhoud

Bijbelverhalen vormen het hart van het protestants vormingsonderwijs. Maar hoe vertel je een verhaal zó, dat kinderen geraakt worden, meedenken, en de gelegenheid krijgen te bedenken en na te voelen waar dit verhaal over hen gaat? Dat vraagt niet alleen kennis van de tekst: het vraagt minstens zoveel aandacht, keuze, voorbereiding én vertelplezier.

Tijdens deze nascholing gaan we samen aan de slag met de kunst én de pedagogiek van het vertellen. We staan stil bij vragen als:

  • Waarom kies ik dit verhaal?
  • Wat vertel ik wel – en wat laat ik bewust weg?
  • Welke woorden gebruik ik wel of liever niet?
  • Wat hoop ik dat kinderen eruit meenemen?
  • Hoe wek ik verwondering, spanning of stilte op?

We verbinden de kracht van het vertellen met het hermeneutisch-communicatieve model dat vormingsonderwijs kenmerkt: kinderen in contact brengen met verhalen, beelden en betekenissen, en hen uitnodigen tot reflectie en gesprek.

Duur: Twee bijeenkomsten, met twee weken ertussen, met een opdracht ertussenin en oefentijd.

Opzet: Actief, reflectief, praktisch – inclusief vertelmomenten

Uitbreidingmogelijk: Bij voldoende animo kan deze cursus verlengd worden binnen de regio als onderdeel van ‘normatieve professionaliteit/reflectief leren’ in een Professionele LeerGemeenschap (PLG)

Cursusleider:
Erik Idema studeerde theologie te Amsterdam. Na zijn studie werkte hij als vakleerkracht op de openbare basisschool, schrijver en redacteur. Hij is directeur-uitgever van Kwintessens en hoofdredacteur van methodes rond Bijbelverhalen voor kerk en school. Hij is schrijver van verhalen, liedteksten en scenario’s. 

Punten nascholing: 8 punten (2x 3 contacturen, 2 uur opdrachten)

Leerdoelen

  • Je ontwikkelt een bewuste, persoonlijke vertelstijl
  • Je leert Bijbelverhalen selecteren, bewerken en vertellen met oog voor inhoud en kind
  • Je ontdekt hoe verhalen kunnen aanzetten tot dialoog, empathie en betekenisgeving
  • Je maakt actief gebruik van het hermeneutisch-communicatieve model in je lespraktijk
  • Je groeit in vertelplezier én in pedagogisch bewustzijn

Planning

Datum Van Tot Locatie
wo 8-4-2026 17:00 20:30 Zwolle
wo 22-4-2026 17:00 20:30 Zwolle

Voor meer informatie kun je contact opnemen met PCGVO via telefoon: 030-7604800 of e-mailadres: nascholing@pcgvo.nl.